De absolut sista samtalet

Det sista riktiga samtalet jag hade med pappa var på julafton. Det värsta är att jag kanppt minns vad vi pratade om. Men det sista orden jag sa till min syster innan jag fick beskedet minns jag hur väl som helst. Jag pratade med min syster Kicki på tisdag förmiddag och frågade henne om hon hört nåt från pappa sedan julafton, hon svarade att hon inte hade det och jag sa efter att jag hade en känsla av att han inte var nå pigg. Jag hinner bara avsluta den meniingen så ringer det på andra linjen det var då min andra syster Åsa. Jag sa till Kicki att jag skulle ta det och ringa upp henne igen.

På andra sidan linjen, möttes jag av en gråtande Åsa som berättade att hon precis kommit till pappa, att läkaren från servicehuset han bodde på hade ringt henne och bett henne åka dit för han var inge pigg och vägrade att låtas åka in på sjukhuset. Det hände ofta att han inte var pigg och inte ville åka in, men tillsist kunde man alltid övertala honom eller så repade han på sig. Åsa åkte dit, och när hon kommer in i hans lägenhet så ligger han helt borta på soffan, med en sköterska vid hans sida som höll honom i handen. Åsa jobbar själv inom vården sedan många år tillbaka och såg direkt vart det var på väg. Pappa var verkligen på väg att lämna oss nu, han hade bestämt sig. Att nu var det dags.

Pappa var redan då Åsa kom i ett sånt skick att läkarna ansåg att att dom inte skulle lämna honom. Kort efter fick hon sällskap av Kicki och en min syster Maria.
Jag sa direkt då Åsa ringde att jag valde att inte börja stressa hem, jag vill inte minnas det av honom. Jag vill minnas allt innan. Jag tog ett beslut som jag heller inte ångrar men som ändå var ett svårt beslut att ta. När mamma gick bort så stressade jag hem åkandes i en bil 50mil vaken ett dygn och det var så psykiskt jobbigt. jag var gravid då oxå vi hade plusat efter vår första IVF. Jag fick missfall en vecka efter och det tog mig så hårt. Så jag kände att för mig och mitt barns bästa så stannar jag hemma den här gången.

Jag satt uppe nästan hela natten på onsdag, mina tankar var hos min pappa och mina systrar som var kvar och vakade för honom. Han pratade inte han bara låg och sov. Han svarade på tilltal men det var bara ja och nej han orkade förmedla.
Jag satt med så splittrade känslor och ville bara vara hos honom. Ville bara att han skulle få höra min röst igen. Och veta att jag och bebis trots allt hade det bra. Han var mycket orolig för mig och jag kände att han behövde höra min röst för att kunna släppa taget.
Så på onsdag förmiddag när jag pratade med Kicki så bad jag henne att slå på högtalar telefonen och sätta den mot pappa så han hörde. 
Jag sa -Hej pappa det är Denise.
Han svarar med ett klent och rosligt _Heeej, han var alldles för slut för att prata.
Jag fortsatte att prata och sa att jag tänker på honom och att jag och bebis hade det bra trotts allt. Han försöker säga nåt mer hör jag men han orkar inte och istället hör jag mina systrar säga att det rinner en tår ner för hans kind. Jag säger oxå till honom att jag inte kommer hem, (för att han inte ska ligga och vänta). Jag sa oxå att jag älskade honom. Jag sa oxå att jag hoppades han skulle krya på sig. Sen vet jag inte mer vad jag sa riktigt. Det är nog det jobbigaste men även det värdefullaste samtalet jag haft i mitt liv. Det smärtar att skriva om det och tårarna rinner nu ner för mina kinder.
Senare på kvällen så somnade pappa in med mina systrar vakandes vid hans sida.

Jag har sedan den dagen velat ringa honom igen, tanken slår mig flera gånger om dagen. Hur gärna jag skulle vilja prata med pappa igen och höra hans röst. Jag saknar honom så mycket och det gör så ont i mig att han verkligen är borta.
Jag är livrädd för begravningen, det kommer att göra så ont i hjärtat att sitta framför hans kista.
Precis som jag för snart två år sedan satt framför min mammas kista. Det är så orättvist så det finns inga ord!!!



Idag var dödsannons var i tidningen idag, känns helt sjukt att läsa den!!

Kommentarer :

#1: Helena

Å älskade gumman vad det gör ont i mig då jag läser vad du skriver, du beskriver det så otroligt fint så tårarna pressar på även för mig! Jag kan omöjligt förstå vad du går igenom men du ska veta att du är en otroligt stark kvinna och jag tänker på dig!! <3 <3 <3 Kram från Humlan!

skriven
#2: Ladybond

Gråter nu när jag läser.



Massa massa massa kram!

skriven
#3: Anonym

Åhh, vännen.. Svårt att hitta ord.. Kan omöjligt förstå det du går igenom, men du är en stark tjej och jag tänker en massa på dig!



Sitter och gråter när jag läser detta inlägg, det gör ont att bara läsa det..



Massor utav varma kramar till dig!!

skriven
#4: Marielle

Glömde helt bort att skriva in namn och Url, men det var jag som skrev det ovanför..



Kramar!

skriven
#5: lillmaria

Så skönt att du hann få prata med/tala till honom en sista gång och att du vet att han förstod dig! Du gjorde alldeles rätt i att inte komma hem. Det hade nog inte Bengt velat att du skulle göra heller, fastän han såklart skulle velat träffa dig en gång till i jordelivet. Det måste ha betytt allt för honom att du ringde i den stunden, Denise!

Det kommer att bli en fin men svår begravning.

Vi ses då! Kra/M!

skriven
#6: Denise

Tack för era tankar och kramar, det värmer verkligen i hjärta <3



LillMaria: Tack så mycket! Det betyder jättemycket för både mig och pappa att du kommer <3 Ska bli så roligt att få träffa dig, saknar dig min underbara vän!!

Jag tror oxå som du skriver, att det ändå blev bäst så här. Jag tror inte heller han ville att jag skulle stå över honom när han somnade in, vi hade en väldigt specilell och underbarr realition jag och pappa. Och jag vet att han inte ville att han insomnande skulle vara det sista jag såg av honom.

De "lilla" samtalet jag fick med honom gjorde att vi båda fick ett fint avslut.



Jag saknar honom så mycket och jag sitter dagligen med en känsla att något fattas mig... min underbara pappa. Som alltid bara varit ett telefonsamtal bort...



Kram Kram

skriven

Kommentera inlägget här :