Tröttast.se

Jag blev sjukt trött, som att luften bara gick ur. Men vi har stått inför en del laddade stunder de senaste 14dagarna och nu när man kommit så långt som till fem befruktade ägg så släpper spänningar i kroppen och man känner sig alldeles nockad.

Jag ska vara på min bloggvän Lindas kommentar, jag citerar den och svarar där efter.

Linda undrar :   

Spännande! Hur funkar det egentligen? Alla tio befruktas och så väljer de ut det/de som är bäst? Om alla tio är bra sätter de in allihopa då för största möjliga chans att något fastnar eller? Ber om ursäkt att jag är helt lost! Xo)

Jag vill börja med att säga NEJ Linda!! Du är inte helt lost :)
Efter att de plockad mig på äggen så får Mattias lämna ett sperma prov. Sen läggs spermier & ägg tillsammans för att mysa runt med varandra över natten. Och de ägg som dagen efter är befruktade odlas vidare i fem dar, de odlas till nåt som heter blastocyster. Det är det starkaste och finaste ägg man kan få tillbaka.
Sen på den sjätte dagen efter plocket får man komma tillbaka till kliniken för att återföra ett embryo, i vårt fall en blastocyst. De sätter då in ETT ägg MAX två, de får inte sätta in två ägg om det båda har goda chanser till att bli en graviditet på båda. Och det enligt socialstyrelsens bestämmelser då tvilling graviditer ofta medför fler risker dels för mamma och barnen. De kostar staten för mycket pengar helt enkelt, med både en sjuk mamma och två små små barn.

Vi har tagit upp med dom att vi gärna tar tillbaka två ifall vi får, men det får vi inge svar på förrän på insättnings dagen. Jag skulle tro att vi får ett ägg, vilket jag nöjer mig vid mer än väl. För får vi ett så är det på det grunder att vi förmodligen kommer att bli gravida.
De resterande äggen som blir kvar efter återförandet fryser dom ner i små strån, som vi senare kan tina upp och få till baka i vanliga menstrationscyklar. I fem år får de ligga nedfrysta på kliniken. Därefter kasseras de ägg som inte använts.

Jag hoppas nu inte på att få behöva tina en frysis förrän vi känner att vi vill ha ett syskon, till vår lilla plutt som vi inte fått tillbaka än, den lilla plutten som nu ligger i ett värmeskåp på kliniken och gottar sig, till den på måndag får flytta in i min varma och trygga livmoder. Som sen ska stanna där till i mitten på maj 2012 =)
Hoppas du blev lite klokare nu på vad som sker. Inte alls lätt att veta för de som inte är inne i denna karusell och snurrar.

Undrar ni över något, så gör som Linda, fråga på jag svarar mer än gärna!


Igårkväll var det åter dags för fragminsprutan..usch..usch! Kör nu utan att emla innan, det är så söligt och meckit att hålla på med emlakrämen var dag, emla=bedövninskräm.
Imorgon börjar kladddet med progestronvaggiatorerna morgon och kväll. Fast på återföringsdagen ska jag hoppa över den på morgonen, annars blir det för kladdigt där nere då vår lilla blasto ska flytta in. Men sen kör jag igång på kvällen igen & fortsätter med dom fram till testdagen. Fragminen får jag plågas med långt in på graviditeten ifall vi lyckas. Men det gör jag så gärna, bara vi får bli gravida!

Nu ska jag ta mig en påtår på kaffet & se om jag piggnar till nå mer, annars blir det nog att lägga sig på sängen en stund.
Jag har fortfarande väldigt ont i buken och rör mig inte alls bra, men de känns lite bättre idag så det går åt rätt håll iallafall.

Kommentarer :

#1: lillmaria

Du har blivit så bra på det här nu med att förklara medicinska termer Denise så du kan snart extraknäcka som läkare! :)



...fast förhoppningsvis blir du väl barnledig i maj! Kra/M

skriven
#2: Linda

TACK för utförligt och lättförståelig förklaring! :o) Som lillmaria skriver, läkare eller lärare! :o)



Gillar hur du skrev att de får "ligga och mysa runt med varandra över natten"! Jag hade faktiskt fått för mig att man mekaniskt injicerade/befruktade ägget med speciellt utvald/mest lovande spermie. Xo)

Hoppas de haft det riktigt mysigt nu då och den utvalda/e ska trivas hos dig! :o)



Kraam!

skriven
#3: Denise

Ja man blir som man umgås =) Då sjukvården numera är min bästa vän :D



Linda, det händer väldigt ofta att det tillför spremier till äggen det heter som för kortning icsi (Intracytoplasmatisk spermieinjektion), den metoden behövde vi använda oss av vid den första ivfbehandlinegn, då spermierna var lite trötta. Vilken kvaiite det har kan variera från dag till dag, fick vi förklarat till oss i onsdags. Dom kan vara jätteslöa en dag medans det nästa dag är fulla av liv. Den här gånger behöver inte hjälp av icsi, men det pratas först om att det skulle göras icsi på fem, men senare så besultades att Simmarna skulle själva få sköta jobbet, må bäste man vinna liksom hehe =)



L-Maria vad jag skrattade då jag läste din kommentar, mina minnen slog genast tillbaka till de berättles vi själva fick skriva ihop i skolan :D Som du alltid rättade åt mig =) Mina stavfel hänger tyvärr fortfarande kvar, viket mest beror på slarv.



Kramar till er!

skriven

Kommentera inlägget här :